Υπάρχουν κάποιες ειδήσεις που όσα χρόνια και αν περάσουν θα τις θυμόμαστε. Γεγονότα τραγικά, που ακόμη και οι δημοσιογράφοι που τα μετέδιδαν, τις περισσότερες φορές, λύγιζαν. Κάποια από αυτά, λοιπόν, δεν θα μπορούσαν παρά να εμπνεύσουν τους πιο ευαίσθητους δέκτες της κοινωνίας μας, τους καλλιτέχνες.
Εμείς εστιάσαμε σε τρεις συγκλονιστικές ιστορίες που όλοι μας έχουμε ακούσει και τώρα θα έχουμε την ευκαιρία να τις δούμε μέσα από ένα θεατρικό πρίσμα.
Τρεις παραστάσεις που στόχο δεν έχουν τόσο να δικαιώσουν τα θύματα, όσο να αφυπνίσουν τη συνείδηση της κοινωνίας, που πολλές φορές με τη στάση της μπορεί να κατηγορηθεί ως ηθική αυτουργός.
Η Δήμητρα της Λέσβου ή «Ρόδο είναι ρόδο»
Ο γνωστός ως «Δήμητρα», ή αλλιώς Δημήτρης Καλογιάννης από τη Λέσβο, εξαφανίστηκε από την περιοχή του ΨΝΑ Δρομοκαΐτειο τον Απρίλιου του 2021 και τότε σήμανε το silver alert.
Δυστυχώς, όμως ήταν πολύ αργά, η «Δήμητρα» ήταν ήδη νεκρή. Η ίδια είχε διαφύγει από τον ακούσιο εγκλεισμό της και λίγες μέρες αργότερα βρήκε τραγικό θάνατο στην άσφαλτο.
Η συγγραφέας Κατερίνα Λούβαρη Φασόη εμπνεύστηκε από αυτή την τραγική ιστορία και ο Παντελής Δεντάκης διαβάζοντας το έργο της αποφάσισε να το κάνει παράσταση, στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών.
Το έργο μιλάει για τη βαρβαρότητα και την τυφλότητα των ανθρώπων. Όπως δίδαξε ο Χριστός επάνω στον σταυρό, που είπε «Πατέρα, συγχώρεσέ τους, δεν ξέρουν τι κάνουν», έτσι και η Δήμητρα προσεύχεται στο νεκροκρέβατό της για τη σωτηρία της ψυχής της και των ψυχών των έφηβων παιδιών που έγιναν δήμιοί της.
Θα ζήσει ανακουφισμένη σχεδόν τον θάνατό της, πιστεύοντας στη δύναμη της συγχώρεσης και στην αιώνια καλοσύνη των ανθρώπων.
Τον πρωταγωνιστικό ρόλο ερμηνεύει ο Χρήστος Στέργιογλου. Η παράσταση έχει τίτλο «Ρόδο είναι ρόδο» .
Από τις 30/06 έως 02/07/2023 στην Πειραιώς 260, Χώρος, Ε
Η Σπυριδούλα που σιδερώθηκε!
Με στοιχεία θεάτρου ντοκουμέντου, πρωτότυπης δραματουργίας και σύγχρονης ελληνικής μουσικής, η σκηνική σύνθεση της γνωστής ομάδας 4frontal – που μας έχει χαρίσει υπέροχες δουλειές στο παρελθόν- εκκινεί από την αληθινή ιστορία της Σπυριδούλας, μιας 12χρονης υπηρέτριας, που συγκλόνισε την κοινή γνώμη της δεκαετίας του 1950.
Το 1953 η δωδεκάχρονη Σπυριδούλα, αφήνει το πατρικό της για ένα καλύτερο μέλλον στη πρωτεύουσα, όπου εργάζεται ως οικιακή βοηθός στο σπίτι των Βεϊζαδέ. Εκεί, έζησε τραγικές στιγμές καθώς η «κυρία» της, όπως επιθυμούσε να την αποκαλεί η Αντιγόνη Βεϊζαδέ της έδειξε απίστευτη σκληρότητα. Καθημερινά της ασκούσε σωματική και ψυχολογική βία, μέχρι που μια μέρα, μ’ ένα ηλεκτρικό σίδερο την έκαψαν σε ολόκληρο το κορμί της και το πρόσωπό της. Όταν αναγκάστηκαν να τη μεταφέρουν στο νοσοκομείο, ισχυρίστηκαν πως έπεσε καυτό νερό πάνω στο νεαρό κορίτσι, και πως ήταν συγκλονισμένοι με το ατύχημα.
Ακολούθησε δίκη όπου το ζεύγος Βεϊζαδέ, καταδικάστηκε μόλις σε 5 χρόνια. Ο κόσμος συγκινημένος από την ιστορία της άτυχης κοπέλας συγκέντρωσε χρήματα για να τη βοηθήσει. Η Σπυριδούλα δέχτηκε προτάσεις γάμου, την επισκέφθηκαν ο πρωθυπουργός και διάσημοι καλλιτέχνες της εποχής. Επίσης, ενέπνευσε το Παύλο Σιδηρόπουλο να βαφτίσει το συγκρότημά του.
Αντλώντας από ιστορικά ντοκουμέντα και γυναικείες αφηγήσεις της εποχής αλλά και από συνεντεύξεις γυναικών που εργάζονται σήμερα ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί, η Νεφέλη Μαϊστράλη δίνει ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο, εμπνευσμένο από τη συγκλονιστική ιστορία της Σπυριδούλας αλλά και άλλων γυναικών που υπήρξαν ψυχοκόρες και υπηρέτριες, τις δεκαετίες του 1950 και του 1960.
Την παράσταση σκηνοθετούν οι Θανάσης Ζερίτης και Χάρης Κρεμμύδας και έχει τίτλο «Σπυριδούλες» .
08/07/2023 στις 22:00
09/07 έως 11/07/2023 στις 21:00, στην Πειραιώς 260, χώρος Ε
Κωσταλέξι: Η Ελένη σε εγκλεισμό για 29 χρόνια στο υπόγειο του σπιτιού της
Η Ελένη Καρυώτη είναι το τελευταίο παιδί μιας πενταμελούς οικογένειας και οι συχωριανοί τη θυμούνται ως ένα όμορφο, έξυπνο και ευαίσθητο παιδί, που γρήγορα όμως εμφανίζει τα πρώτα συμπτώματα ψυχικής ανισορροπίας τα οποία επιβαρύνονται στα χρόνια του Εμφυλίου.
Τότε οι γονείς της αποφασίζουν να την κρατήσουν σε εγκλεισμό για σχεδόν τρεις δεκαετίες σε ένα χωριό της Στερεάς Ελλάδας. Μέχρι που το 1978, η αστυνομία εισβάλλει στο σπίτι της οικογένειας και βρίσκει την Ελένη έγκλειστη στο υπόγειο του σπιτιού από τα αδέρφια της, που την κρατούσαν φυλακισμένη. Το κορίτσι ήταν βρώμικο και σε ημιάγρια κατάσταση.
Η κοπέλα νοσούσε από σχιζοφρένεια. Οι εφημερίδες της εποχής θα ξεκινήσουν μια άνευ προηγουμένου παραφιλολογία. Αλήθεια και ψέμα μπλέκονται και ένα ολόκληρο χωριό είναι υπεύθυνο για τη συγκάλυψη ενός δράματος, αφού ξέρει αλλά δεν μιλάει. Τα αδέρφια της δικάζονται αλλά αθωώνονται.
Η παράσταση, σε σύλληψη και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μωραΐτη με την διάθεση της έρευνας, προσπαθεί να ανακαλύψει την πραγματική Ελένη Καρυώτη ξεπερνώντας την εικόνα της και τις ιστορίες της εποχής. Την Ελένη σαν άνθρωπο πέρα από την αρρώστια και την οικογενειακή παθογένεια.
Στη σκηνή του Θεάτρου Θησείου εκτός από το σκηνοθέτη απολαμβάνουμε την Άλκηστις Νικολαΐδη και τη Ζωγραφιά Μεντεσίδου.
Μέχρι τις 4 Ιουνίου στο Θέατρο Θησείον, λόγω μεγάλης επιτυχίας η παράσταση θα συνεχιστεί και την επόμενη σεζόν.