Το «θέατρο εν θεάτρω» ή αλλιώς το «θέατρο μέσα στο θέατρο», είναι μια τεχνική που έρχεται από τον 16ο αιώνα και συνεχίζει να αφορά συγγραφείς σ’ όλο τον κόσμο.
Σαίξπηρ, Βολταίρος, Μολιέρος, Τσέχωφ, Πιραντέλλο, Μπρεχτ, Ανούιγ, Ζενέ, Μπέρνχαρντ, Μπουλγκάκοφ είναι μόνο μερικοί από τους κλασικούς που χρησιμοποίησαν τη θεατρική συνθήκη μέσα σε κάποια έργα τους, βάζοντας τους ηθοποιούς να παίξουν άλλους ηθοποιούς ή μετατρέποντάς τους σε θεατές.
Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, δεν λείπουν αυτά τα έργα από το θεατρικό μενού των αθηναϊκών σκηνών, το οποίο εμπλουτίζεται και με κείμενα νέων συγγραφέων, καυτηριάζοντας το θεατρικό σκηνικό μέσα από μια σύγχρονη οπτική.
«Ο Γλάρος» επί 3
Το κλασικό αριστούργημα του Τσέχωφ ανεβαίνει, αυτή την περίοδο σε τρεις θεατρικές σκηνές της Αθήνας – Άττις-Νέος Χώρος, Προσκήνιο και Σημείο. Το έργο είναι από τα πλέον αυτοβιογραφικά του Ρώσου συγγραφέα.
H Αρκάντινα είναι μια καταξιωμένη και δημοφιλής ηθοποιός του κατεστημένου θεάτρου η οποία συνδέεται με έναν επιτυχημένο συγγραφέα, τον Τριγκόριν. Ο γιος της Αρκαντίνα, Τρέπλιεφ, αναζητά τη δική του συγγραφική ταυτότητα και νέους τρόπους έκφρασης. Παρουσιάζει, μάλιστα, ένα νέο έργο με πρωταγωνίστρια την Νίνα, με την οποία είναι ερωτευμένος. Θεατές της παράστασης της είναι ο θίασος του έργου.
Περισσότερες πληροφορίες: Για το Θέατρο Προσκήνιο εδώ.
Για το Σημείο εδώ.
Για το Άττις εδώ.
«Ο Αμπιγιέρ»: Πανικός στα καμαρίνια
Στα παρασκήνια ενός θεάτρου της βρετανικής επαρχίας μάς μεταφέρει το έργο του Ρόναλντ Χάργουντ, στο οποίο πρωταγωνιστούν όλα όσα συμβαίνουν πίσω από την κουίντα.
Οι σκηνές όπου ο ως Σερ, ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης προβάρει τον ρόλο του Ληρ, χρησιμοποιώντας διάσπαρτες σαιξπηρικές ατάκες, είναι από τις απολαυστικότερες της παράστασης, την οποία σκηνοθετεί ο Κώστας Γάκης στο Θέατρο Τζένη Καρέζη.
Στο ρόλο του πιστού Νόρμαν ο εξαιρετικός Γεράσιμος Σκιαδαρέσης.
Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
«Η μάνα είναι μάνα ρε»: Τι αναζητούν οι νέοι ηθοποιοί σήμερα;
Στο έργο που έχει γράψει και σκηνοθετεί η Ίρις Κατσούλα παρακολουθούμε μια millennial σκηνοθέτη με σπουδές στην υποκριτική και στη σκηνοθεσία, προσπαθεί να πρωτοπορήσει ανεβάζοντας ένα λαϊκό έργο της δεκαετίας του ’70 σε μία «meta» εκδοχή, εντάσσοντας όλες τις φόρμες θεάτρου που έχει δει και διδαχθεί. Διαλέγει το έργο, μάλλον, τυχαία κι αρνείται πεισματικά να το αποδώσει. Κοροϊδεύει τη λαϊκότητα της ομιλίας, χλευάζει της δυσκολίες της ζωής των χαρακτήρων. Τις αντιλαμβάνεται ως κοινοτυπίες, γραφικότητες μιας άλλης γενιάς, σαφώς πιο πρωτόγονης από τη δική της. Το αποτέλεσμα; Ένα δραματούργημα.
Ο θίασος απαρτίζεται από ηθοποιούς που τελείωσαν δραματικές σχολές, πήγαν σε casting, σε σεμινάρια σκηνοθετών κι είναι πρόθυμοι να πρωτοπορήσουν, παρότι δεν τους απασχολεί καθόλου το έργο.
Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.
«Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη»: Η μάχης της πρωταγωνίστριας
Ο σπουδαίος του θεάτρου μας, Βασίλης Παπαβασιλείου, σκηνοθετεί στην κεντρική σκηνή του Εθνικού Θέατρου το έργο του Γκολντόνι (1757). Ο σκηνοθέτης έχοντας εντρυφήσει στο σύμπαν του αναθεωρητή της ιταλικής κωμωδίας οδηγεί τους ηθοποιούς του, σε ενδιαφέροντα μονοπάτια.
Η υπόθεση είναι μια απλή φάρσα που τραβάει την κουίντα των παρασκηνίων και μας επιτρέπει να ρίξουμε μια ματιά στα ματαιόδοξα φερσίματα των καλλιτεχνών, τα αλαζονικά ξεσπάσματά τους αλλά και στον ευάλωτο ρομαντισμό τους και την υπόσχεση μυθολογίας που τους κατατρύχει.
Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.
«Δούλες»: Παιχνίδι εξουσίας και παρηγοριάς
Η Κλαιρ κι η Σολάνζ, (Μαρία Σαββίδου, Δήμητρα Χατούπη) είναι οι δύο Δούλες από το ομώνυμο έργο του Ζαν Ζενέ, γεννήθηκαν για να υπηρετούν. Δεν έμαθαν να κάνουν κάτι άλλο. Όλη τους η ζωή, όλες τους οι επιθυμίες, όλα τους τα όνειρα, όλες τους οι ορμές ορίζονται από το καθήκον του «υπηρετείν».
Η κρυφή τους χαρά είναι όταν λείπει η Κυρία (Μαρία Νίκα) να παίζουν ένα παιχνίδι ρόλων. Εκεί, στο κόσμο της φαντασίας γίνονται για λίγο οι ίδιες η Κυρία που πάντα ήθελαν να είναι. Εισβάλουν στο δωμάτιο της, φορούν τα ρούχα της, μιμούνται τις κινήσεις της και εκτονώνουν τα παράπονα, τα απωθημένα και την οργή τους. Όλα αυτά διαδραματίζονται μπροστά στα μάτια των θεατών που ο Άρης Τρουπάκης, έχει τοποθετήσει μέσα στην κάμαρα της Κυρίας.
Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.
«Μαθήματα κωμωδίας»: Αυτοσχεδιασμοί για πολλά…γέλια!
Στην κωμωδία του Θοδωρή Αθερίδη που ανεβαίνει, για 3η χρονιά στο Μικρό Παλλάς, οι θεατές μεταφέρονται στο στο χώρο της εκπαίδευσης των ηθοποιών που θέλουν να μάθουν πως να κάνουν κωμωδία.
Οι αυτοσχεδιασμοί και οι ασκήσεις τους καθώς και η διαμόρφωση των σχέσεων μεταξύ τους, είναι ο κύριος άξονας της αφήγησης, μιας σημερινής ιστορίας, όπου οι ήρωές της αντιστέκονται με τον τρόπο που μπορεί ο καθένας στο ζοφερό τοπίο των καιρών μας.
Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.