Ελληνική είναι η λέξη της χρονιάς για το 2023 και άμεσα συνδεδεμένη με τις εξελίξεις της τεχνολογίας. Στην εποχή της απόλυτης παραπληροφόρησης και του κινδύνου χειραγώγησης της εικόνας, στην ψηφιακή έκδοση του λεξικού Merriam-Webster το επίθετο «authentic» ήταν η λέξη με τις περισσότερες αναζητήσεις.
Λέξη ελληνική «αυθεντικός -ή –ό, την οποία οι χρήστες αναζήτησαν σχεδόν με… μανία. Οι υπεύθυνοι του ιστότοπου έκριναν ότι το γεγονός αντανακλά την ανησυχία των πολιτών για την εξέλιξη της τεχνολογίας, τα social media και φυσικά την κυριαρχία του ChatGPT OpenAI.
Σύμφωνα με το λεξικό του καθηγητή Γεώργιου Μπαμπινιώτη, αυθεντικός είναι «αυτός που ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, που δεν είναι ψεύτικος. Για παράδειγμα, ο ήρωας τού διηγήματος είναι αυθεντικός χαρακτήρας, υπαρκτό πρόσωπο, η ταινία περιέχει αυθεντικές σκηνές από επίκαιρα της εποχής. Συνώνυμα: αληθινός, γνήσιος, πραγματικός».
Το λήμμα αυθεντικός ξεπέρασε σε αριθμό τις αναζητήσεις για τη λέξη «deepfake», η οποία περιγράφει την πειστική παραποίηση του περιεχομένου ηχητικών καταγραφών ή βίντεο. Ανάμεσα στα λήμματα με τις περισσότερες αναζητήσεις και επισκέψεις φιγουράρει επίσης η λέξη «coronation» (στέψη), το ενδιαφέρον απογειώθηκε την περίοδο που ανέβηκε στον θρόνο ο μονάρχης Κάρολος Γ΄ στο Ηνωμένο Βασίλειο, τον Μάιο, πάντα κατά τη συντακτική ομάδα του λεξικού.
Το 2022 η λέξη της χρονιάς ήταν το «gaslighting», η χειραγώγηση κάποιου με σκοπό να τον κάνει να αμφισβητήσει όσα πιστεύει.
Το αυθεντικό συνδέεται συχνά με την ταυτότητα, είτε εθνική είτε προσωπική: οι λέξεις που συνοδεύονται συχνά από το επίθετο «αυθεντικό» αφορούν στην κουζίνα, αλλά και στον εαυτό και στη φωνή. Διασημότητες με τεράστια προβολή, όπως η τραγουδίστρια Τέιλορ Σουίφτ, επέμειναν φέτος στη σημασία που έχει να είναι κανείς αυθεντικός. Και ο μεγιστάνας Ίλον Μασκ, κάλεσε ηγέτες και όσους παίρνουν αποφάσεις να εκφράζονται στους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης «με αυθεντικό τρόπο».
Η αυθεντικότητα είναι αυτό που φιλοδοξούν να έχουν όλοι. Οι εταιρείες, οι influencers των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και οι διασημότητες. Εφαρμογές και πλατφόρμες όπως το BeReal κάνουν την καταγραφή αυθεντικών εμπειριών κύριο σκοπό τους, ενώ σύμφωνα με την Rebecca Jennings του Vox: «Κατά ειρωνικό τρόπο, με τους αυθεντικούς δημιουργούς περιεχομένου να αναγνωρίζονται πλέον ως το χρυσό πρότυπο για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης, η «αυθεντικότητα» έχει γίνει μια παράσταση.