Μαρία Κάλλας: 100 χρόνια από τη γέννησή της συνεχίζει να εμπνέει
Οι θαυμαστές αλλά και οι μελετητές του έργου της, λένε ότι η σύγχρονη ιστορία της όπερας χωρίζεται σε Π.Κ και Μ. Κ, δηλαδή πριν την Κάλλας και μετά την Κάλλας.
Οι Ιταλοί την αποκαλούσαν «La Divina», δηλαδή μια «Θεότητα», θέλοντας μ’ αυτή την λέξη, να της αποδώσουν μια μεταφυσική διάσταση που την συνόδευε πάντα επί σκηνής.
Η UNESCO όρισε το 2023, ως επετειακό έτος «Μαρία Κάλλας», αφού φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννησή της.
Η ίδια θεωρείται μια από τις πιο διαδραστικές προσωπικές του 20ου αλλά και του 21ου.
Η προσωπικότητα της Κάλλας ως καλλιτεχνική επιρροή την τελευταία 5ετία
Το 2019, η Μόνικα Μπελούτσι περιόδευσε σε πολλές χώρες του κόσμου, με μια παράσταση που είδαμε και στο Ηρώδειο και ήταν εμπνευσμένη από τη ζωή και την καριέρα της. Η Ιταλίδα ηθοποιός είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Αυτό που με άγγιξε περισσότερο στην Μαρία Κάλλας ήταν αυτή η δυαδικότητα ανάμεσα στην ντίβα και μια γυναίκα με απλή καρδιά. Μια γυναίκα που πέθανε από θλίψη και ραγισμένη καρδιά. Είμαστε εδώ για αυτήν».
Ένα χρόνο αργότερα, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς παρουσίασε την εξαιρετική περφόρμανς :«Οι 7 θάνατοι της Μαρίας Κάλλας».
Η Σέρβα καλλιτέχνιδα, είχε δηλώσει, πριν δύο χρόνια μ’ αφορμή την παράσταση στην Καθημερινή: «Επικεντρώθηκα σε επτά ρόλους της που πεθαίνουν από έρωτα. Και υπάρχει και ένας όγδοος θάνατος, ο δικός της. H Κάλλας πέθανε εξαιτίας της ραγισμένης της καρδιάς. Δεν ήθελε να ζήσει αφότου πέθανε ο Ωνάσης. Παραλίγο κάποτε να πεθάνω και εγώ από έρωτα. Δεν μπορούσα να φάω, να κοιμηθώ, να αναπνεύσω. Εμένα με έσωσε η δουλειά μου, εκείνη όχι. Το να πεθαίνεις όμως από έρωτα είναι κάτι τόσο παλιό, όσο η ανθρωπότητα – δεν το επινόησα εγώ. Δεν θα υπήρχαν θεατρικά, βιβλία, ταινίες, έργα τέχνης απίστευτα, χωρίς τέτοια συναισθήματα».
Μεγάλη καλλιτεχνική αλλά και εισπρακτική επιτυχία γνώρισε στη χώρα μας και το «Master Class» του Αμερικανού συγγραφέα Τέρενς ΜακΝάλι. Στη θεατρική παράσταση που ξεκίνησε την πορεία της το 2018, η Μαρία Ναυπλιώτου έδωσε ένα ρεσιτάλ ερμηνείας, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, σημειώνοντας πάνω από 300 sold out σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Κύπρο.
Η ταινία του Τομ Βολφ, το 2017, «Maria by Callas» παρουσιάζει την άνοδο, το απόγειο και την τραγική μοίρα της Μαρίας Κάλλας, μέσα από συνεντεύξεις της, σπάνιο υλικό από τις παραστάσεις της και οπτικό αρχείο που δεν έχει παρουσιαστεί στο παρελθόν.
Είναι εμφανές λοιπόν, ότι ακόμα και σήμερα, έναν αιώνα από τη γέννησή της, απασχολεί και εμπνέει και όχι μόνο το κόσμο της όπερας αλλά ένα ευρύτερο καλλιτεχνικό περιβάλλον.
Η μεγάλη συναυλία και το μουσείο της Αθήνας
Στη χώρα μας από το 2011, έχει ξεκινήσει τη δράση του ο σύλλογος «Ελληνικός Σύλλογος Μαρία Κάλλας» με βασικό στόχο την ίδρυση ενός μουσείου στο κέντρο της Αθήνας και πιο συγκεκριμένα στο τετραώροφο νεοκλασικό κτίριο 1.070τ.μ., επί της οδού Μητροπόλεως 44, ιδιοκτησίας του Δήμου Αθηναίων.
Θα είναι το πρώτο επισκέψιμο μουσείο με μόνιμη έκθεση και αυθεντικά αντικείμενα της καλλιτέχνιδος και αναμένεται να προκαλέσει το ενδιαφέρον επισκεπτών από όλο τον κόσμο, ενισχύοντας τον τουρισμό και την πολιτιστική ζωή της πόλης της Αθήνας.
Για την ενίσχυση αυτού του σκοπού έχει προγραμματιστεί μια συναυλία στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών. Στις 17 Ιουνίου στο Ηρώδειο, οι διεθνούς φήμης Roberto Alagna και η Aleksandra Kurzak θα παρουσιάσουν αποσπάσματα από όπερες που καθιέρωσαν τη Μαρία Κάλλας ως την σημαντικότερη υψίφωνο στην ιστορία της παγκόσμιας όπερας, με τη σύμπραξη της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Αθηναίων υπό τη διεύθυνση του Nayden Todorov.