Ήθελε να «φύγει» πάνω στη δουλειά του. Να πει ένα «στοπ» ή ένα «πάμε» την ώρα του γυρίσματος και να τελειώσει εκεί. «Θα ήταν η καλύτερη αναχώρηση», είχε εκμυστηρευτεί πριν από λίγο καιρό ο Μανούσος Μανουσάκης στη συχνότητα της ΕΡΤ με αφορμή την τελευταία σειρά του «Το δίχτυ». Κι έτσι κάπως έφυγε. Δημιουργικός, γλυκύτατος, πάνω στη δουλειά που του είχε χαρίσει τεράστιες επιτυχίες και αναγνώριση. Ένα άγγιγμα ψυχής. Ένας ψίθυρος καρδιάς…
Οι σπουδές στην Αγγλία και η απαγόρευση της Χούντας
Ο Μανούσος Μανουσάκης γεννήθηκε το 1950 στην Αθήνα. Σπούδασε σκηνοθεσία στη Σχολή Κινηματογράφου του Λονδίνου (London Film School) στην Αγγλία και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα στις αρχές της δεκαετίας του 1970 ξεκίνησε να εργάζεται στον κινηματογράφο.
Μία από τις πρώτες του δουλειές ήταν η ταινία “Βαρθολομαίος” το 1973, στην οποία είχε τριπλό ρόλο, καθώς έγραψε το σενάριο και έκανε την σκηνοθεσία και την παραγωγή. Η ταινία απέσπασε ειδική μνεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σαν Ρέμο του 1973, αλλά στην Ελλάδα απαγορεύτηκε από τη χούντα.
Ερήμωναν οι πόλεις όταν έπαιζαν οι Ψίθυροι Καρδιάς
Στα μέσα τις δεκαετίας του 1980 έκανε τα πρώτα του βήματα ως σκηνοθέτης τηλεοπτικών σειρών, αλλά ήταν η ιδιωτική τηλεόραση που του χάρισε τις μεγαλύτερες επιτυχίες: “Ψίθυροι καρδιάς”, “‘Αγγιγμα ψυχής”, “Μη μου λες αντίο”, “Η αγάπη ήρθε από μακριά”… Τεράστιες επιτυχίες για τον Μανουσάκη. Ήταν μέρες που νέκρωναν οι πόλεις από κόσμο γιατί έπαιζε νέο επεισόδιο της σειράς του. Οι τηλεθεατές καθηλώνονταν μπροστά στις τηλεοράσεις και μετά άρχιζαν τα τηλέφωνα σε φίλες και φίλους να σχολιάσουν τις εξελίξεις.
Ένα αγαπημένος σύζυγος, ένας γλυκός πατέρας
Ένας υπερ-επιτυχημένος σκηνοθέτης, ένας τρυφερός σύζυγος και ένας πατέρας δυο παιδιών. Παντρεμένος με την πολυαγαπημένη του Μαρία από το 1975. Μαζί απέκτησαν δύο παιδιά, το Μανόλη και την Κλεώνη–Δέσποινα.
“Ως γονείς τούς στηρίξαμε σε αυτά που ήθελαν. Πρέπει να σε “καίει” για να γίνεις κάτι, πόσο μάλλον στα καλλιτεχνικά επαγγέλματα. Η Δέσποινα είναι εικαστικός video art και παίρνει το μεταπτυχιακό της στο Βέλγιο, ο Μανόλης είναι συνθέτης και παραδίδει το διδακτορικό του στο Λονδίνο. Επιπλέον, ο Μανόλης έκανε το σχεδιασμό του ήχου της ταινίας, μια τιτάνια δουλειά. Στη συνεργασία δεν είμαστε γιος και πατέρας αλλά ο σκηνοθέτης και ο υπεύθυνος του ήχου, απλά έχουμε μια μεγαλύτερη οικειότητα. Όμως οι ρόλοι είναι ξεκαθαρισμένοι”, είχε πει χαρακτηριστικά για την οικογένειά του.
Ο Μανουσάκης έφυγε ερωτευμένος με τη δουλειά του
Πριν από ένα μήνα, ο σκηνοθέτης είχε δώσει συνέντευξη στην εκπομπή «Καλημέρα είπαμε;» στην ΕΡΤ1. Τότε, μεταξύ άλλων, είχε μιλήσει για την ηλικία που «δεν» έχουν όσοι ερωτεύονται το επάγγελμα τους, για την σκηνοθεσία αλλά και για τον ιδανικό τρόπο που θα ήθελε να φύγει από αυτήν την ζωή.
«Αν δεν ήμουν εδώ θα ήμουν σπίτι μου και θα διάβαζα σενάρια. Ακόμα και σήμερα που είναι Κυριακή. Έχω ευκαιρία το Σαββατοκύριακο να κάνω δουλειές που δεν έχω χρόνο να κάνω στο γραφείο».
«Δεν σταματάτε ποτέ;», τον ρώτησε η Ζωή Κρονάκη με τον ίδιο να απαντά: «ελπίζω όχι».
«Έχετε πει ότι το ιδανικό “αντίο” θα ήταν πάνω στη δουλειά…», του είπε ο Τάσος Ιορδανίδης.
«Δεν είναι λογικό για τον κάθε ένα μας να είναι πάνω στη δράση όταν αποχαιρετά αυτόν τον κόσμο από το να είναι σε απόσυρση με τα σάλια και τις μύξες του; Κανένας δεν έχει ηλικία. Ούτε ο καλλιτέχνης ούτε ο σουβλατζής μην το διαχωρίζουμε. Και ο σουβλατζής θα πεθάνει πάνω στην τσίκνα αν είναι ερωτευμένος με αυτό, δεν διαφοροποιείται με εμάς που είμαστε καλλιτέχνες…»
Ο Μανουσάκης ήταν ιδιαίτερα αγαπητός ανάμεσα στους ηθοποιούς με πολλούς από αυτούς να του χρωστούν τις καριέρες τους. Ο Γιάννης Τσιμιτσέλης έγραψε στο Instagram: «Σε ευχαριστώ για όλα, σου χρωστάω πολλά!!!!! Σκηνοθέτησε με τα ωραία σου τα κοντινά τους αγγέλους εκεί πάνω και χτίσε τις καριέρες τους όπως έκανες σε αρκετούς από εμάς εδώ κάτω».
Το τηλεοπτικό φαινόμενο «Ψίθυροι Καρδιάς»
Βρισκόμαστε στο 1997 και το Mega αναγγέλλει την προβολή μίας νέας σειράς με τον τίτλο “Ψίθυροι Καρδιάς“. Θα αφορούσε στον απαγορευμένο έρωτα μίας τσιγγάνας και ενός “μπαλαμού”. Κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί τότε ότι η σειρά του Μανούσου Μανουσάκη με την Ερατώ και τον Αντώνη θα έφτανε το ρεκόρ τηλεθέασης του 77% των ανοικτών δεκτών!
Μέσα από την ερωτική ιστορία, οι τηλεθεατές έβλεπαν για πρώτη φορά στην οθόνη τους τις συνήθειες και τα έθιμα των Ρομά. Ο Μανούσος Μανουσάκης είχε αφηγηθεί ένα αστείο περιστατικό από τα γυρίσματα, στα οποία συμμετείχαν πραγματικοί ρομά σε βοηθητικούς ρόλους: «Είχαμε στήσει το γλέντι. Κρασί, κρέας στα τσουκάλια, ορχήστρα και ξαφνικά εκεί που ήμαστε στο ζενίθ της λήψης οι Ρομά φεύγουν! “Ρε παιδιά, πού πάτε;” τους ρωτάω. “Πάμε να δούμε το επεισόδιο στην τηλεόραση”» του απάντησαν, αφήνοντάς τον άναυδο…
Η σχέση του Μανουσάκη με τους Ρομά
«Την αγαπούσαν τη σειρά και μου έκαναν τα χατίρια» είχε πει ο Μανούσος Μανουσάκης για την εποχή που γυρίζονταν οι «Ψίθυροι Καρδιάς». Μάλιστα, πολλές φορές οι Ρομά στα Ανω Λιόσια έκαναν παρατηρήσεις στον σκηνοθέτη για τον τρόπο που εξελισσόταν το σίριαλ. «Η πιο συγκλονιστική ιστορία ήταν για μένα όταν η Τσιγγάνα ηρωίδα μου είχε φιληθεί με τον μπαλαμό και επιστρέφοντας στη σκηνή αγγίζει το κορμί της, ανακαλύπτοντας τον εαυτό της στον καθρέφτη. Πάω μετά στον συνοικισμό, με πιάνουν οι Τσιγγάνες, “ντροπή σου, Μανουσάκη! Τι σκηνή ήταν αυτή;”»
Η επόμενη σκηνή ήθελε τον Γκλέτσο και την Παπαχαραλάμπους στην πρώτη τους ερωτική σκηνή. «Πού να τολμήσω;», είχε πει ο Μανουσάκης. «Λέω στον Γκλέτσο “θα κρατήσεις τα χέρια της Άννας Μαρίας και θα τη φιλήσεις στο κεφάλι”. Προβάλλεται το επεισόδιο, πάω στα Λιόσια με τα πόδια μου να τρέμουν. Έρχονται οι Τσιγγάνες “έτσι μπράβο, ρε Μανούσο. Με άνδρα, όχι μόνη της”!».