Αυτά που σχεδιάζει είναι μερικά από τα πιο εντυπωσιακά μοντέλα αυτοκινήτων που κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους και κάποια που θα κυκλοφορήσουν τα επόμενα χρόνια. Φουτουριστά σεντάν, σπορ και τζιπ με την υπογραφή ενός Έλληνα σχεδιαστή που έφτασε στην κορυφή της παγκόσμιας βιομηχανίας αυτοκινήτων. Είναι ο Χρήστος Παυλίδης που από τα Νέα Μουδανιά Χαλκιδικής βρίσκεται πλέον στο… τιμόνι αυτοκινητοβιομηχανίας στην Κίνα.
Ο Χρήστος Παυλίδης στον κόσμο των αυτοκινήτων του αύριο
Αν και νεότατος, ο Χρήστος Παυλίδης έχει καταγράψει μια αξιοζήλευτη παγκόσμια πορεία σε ένα από τα πιο απαιτητικά επαγγέλματα στον κόσμο, αυτό του βιομηχανικού σχεδιασμού αυτοκινήτων. Μετά από μια λαμπρή πορεία στις βιομηχανίες αυτοκινήτου της Ευρώπης, βρίσκεται πλέον στην Κίνα και εργάζεται, όχι μόνο ως σχεδιαστής αλλά και ως Concept Development Manager μίας βιομηχανίας κολοσσού στην Κίνα.
Η έμπνευση για τον σχεδιασμό αυτοκινήτων
«Ο σχεδιαστής αυτοκινήτων είναι μια πολύπλευρη διαδικασία με πολλές διαφορετικές πτυχές ανάλογα με το στάδιο του σχεδιασμού. Στην αρχή το πιο δημιουργικό κομμάτι είναι όταν πρέπει να χρησιμοποιήσει όλα τα ερεθίσματα που έχει από την κουλτούρα, τις σπουδές, το προσωπικό γούστο και τα εκάστοτε trends σαν έμπνευση για ένα καινούριο σχέδιο. Παρασύρεται σε μια δίνη δημιουργικότητας κατά την διάρκεια της εξέλιξης της αρχικής ιδέας που τον γεμίζει με πολύ όμορφα συναισθήματα», λέει ο Χρήστος Παυλίδης.
Σχεδιάζοντας Ferrari στην Ιταλία
Ο κορυφαίος Έλληνας σχεδιαστής αυτοκινήτων έχει εργαστεί στο σχεδιαστικό κέντρο της Ferrari από το 2015 και είναι ο συν-σχεδιαστής του εξωτερικού της Ferrari F8 Tributo, της ισχυρότερης Ferrari με κινητήρα V8, οπότε και ξέρει καλά τι σημαίνει να εργάζεται κανείς για τον σχεδιασμό ενός «παγκόσμιου προϊόντος». Τα βήματά του ήταν σταθερά και μετρημένα, καθώς ξεκίνησε την πορεία του ως φοιτητής βιομηχανικού σχεδιασμού στη Κοζάνη πριν μετακινηθεί στην Ιταλία όπου παρέμεινε και εργάστηκε επί σειρά ετών. Ο Έλληνας σχεδιαστής δούλεψε σε διάφορα εξειδικευμένα ανεξάρτητα σχεδιαστικά κέντρα στο Τορίνο, ολοκλήρωσε ειδικές σπουδές design engineering στο Πολυτεχνείο του Μιλάνου και, όποτε ερωτηθεί, δεν σταματά να τονίζει το πόσο σημαντικό είναι να στοχεύει κανείς σε κάτι νέο και να «ξυπνά για να κάνει αυτό που αγαπάει», αφού ποτέ δεν θεωρεί την ώρα εργασίας ως… δουλειά.
Τι σημαίνει να είσαι σχεδιαστής παγκόσμιων αυτοκινήτων
Το να σχεδιάζει κανείς ένα αυτοκίνητο σημαίνει πολλά περισσότερα από το να έχει φέρει κάτι ξεχωριστό και όμορφο στις μακέτες, σύμφωνα με τον Χρήστο Παυλίδη. «Στο μετέπειτα στάδιο της εξέλιξης, υπάρχει η ανάγκη για επίλυση προβλημάτων κατά την προσαρμογή του αρχικού σχεδίου στα πρότυπα της μηχανικής», λέει και προσθέτει: «αυτό σε κάνει να αισθάνεσαι ικανοποίηση που η πρώτη ιδέα αρχίζει να υλοποιείται. Εν τέλει βέβαια, η πιο όμορφη στιγμή είναι, όταν αυτό που γεννήθηκε σαν ιδέα και μερικές γραμμές σε λευκό χαρτί, εξελιχθεί σε ένα πραγματικό προϊόν που βλέπεις στον δρόμο. Το να δεις πως κάποιος γοητεύτηκε από τις «γραμμές» σου και αγόρασε το αυτοκίνητο που εσύ φαντάστηκες είναι απλά υπέροχο!».
«Η Κίνα αφήνει ελεύθερη τη δημιουργικότητα και τους πειραματισμούς»
Για τη διαφορετική καριέρα που κάνει στην Κίνα σε σχέση με την Ευρώπη, ο σχεδιαστής από τα Νέα Μουδανιά εξηγεί πως οι διαφορές είναι σημαντικές. «Η μεγαλύτερη διαφορά στην κινέζικη βιομηχανία, όπως και γενικότερα στην καθημερινότητα των μεγαλουπόλεων, είναι η ταχύτητα και τα timeline (χρονοδιαγράμματα) των project. Όλα γίνονται σε πολύ γρηγορότερους ρυθμούς και με τη χρήση περισσότερων πόρων». Η αυτοκινητιστική κουλτούρα της Κίνας έχει το πλεονέκτημα να μην περιορίζεται από την παράδοση και έτσι δημιουργούνται οι συνθήκες για μεγαλύτερη ελευθερία πειραματισμού με νέες φόρμες, για νέες ιδέες και για πιο «τολμηρό» design.
Το κρυφό όνειρο του Χρήστου Παυλίδη για σχεδιασμό μοτοσικλετών
Όσο για τα μελλοντικά σχέδιά του, ο Χρήστος Παυλίδης ποντάρει στην εξέλιξη. «Για το μέλλον ελπίζω να μπορέσω να συνεχίσω να εξελίσσομαι στο περιβάλλον του car design και μέσω του επαγγέλματός μου να μπορέσω να γνωρίσω καινούριες κουλτούρες ανά τον κόσμο. Αν είναι να απαντήσω για το πιο είναι το κρυφό μου όνειρο, θα πω πως θα μου άρεσε να ασχοληθώ με τον σχεδιασμό μοτοσικλετών κάποια στιγμή στο μέλλον, μια στροφή καριέρας για να ακολουθήσω την αγάπη μου για τις μοτοσικλέτες».
Μπορεί το ταλέντο και η δουλειά του Χρήστου Παυλίδη να τον έφερε στο τιμόνι μίας μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας της Κίνας, τα όνειρα όμως και η δημιουργικότητα δεν τον αφήνουν να επαναπαυθεί.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Μαρία Κόφου: Τα ταξίδια μού έμαθαν ότι δεν είμαι το κέντρο του κόσμου.